Digitaliseringen är motorn bakom de största förändringarna inom detaljhandeln. Men lite mer obemärkt, i dess kölvatten, pågår en rad mindre subtrender. Här är åtta rörelser som skapar den nya dynamiska detaljhandeln.
Europeiska konsumenter handlar på nättet för att det upplevs som underhållande och för att få bra priser. Mer än varannan konsument anger att onlineupplevelsen påverkar viljan att besöka en fysisk butik. Det visar en ny undersökning som ger en bild av europeisk omnichannel.
Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.
I höst öppnar RoyalDesign.se en multikanalbutik i Nacka Forum. Det blir kedjans tredje butik i Stockholm.
Analytiker menar nu att varumärken med fysiska butiker har en stor konkurrensfördel i kampen om onlinekunderna. Det är butiksnätet som är nyckeln till den framtida framgången.
Varuhuset Liberty i London satsar på omnichannel för att stärka sitt erbjudande.