Kundupplevelser är detaljhandelns nya mantra. Nyckeln till framgång ligger i att lyckas omfamna hela kundresan – och att ladda den med rätt upplevelser. Här är 15 heta snackisar inom CX just nu.
Digitaliseringen är motorn bakom de största förändringarna inom detaljhandeln. Men lite mer obemärkt, i dess kölvatten, pågår en rad mindre subtrender. Här är åtta rörelser som skapar den nya dynamiska detaljhandeln.
Svenska företaget Heads tecknar distributionsavtal med Solteq – Finlands största systemleverantör inom retail.
Ökad e-handel har lett till hål i hyllan i de fysiska butikerna. Nu ska kedjan försöka komma tillrätta med problemet genom att se över och minska antalet produkter i sortimentet.
Studie efter studie visar att en fungerande närvaro i flera kanaler är avgörande för framgång i detaljhandeln. Trots detta är fyra av fem satsningar på digitalisering rena chansningar. Det visar en ny undersökning.
En global undersökning visar att 75 procent av detaljhandelsföretagen fortfarande driver den fysiska verksamheten och onlineverksamheten separat. Man ser det som isolerade silos, inte som en gemensam enhet.
Europeiska konsumenter handlar på nättet för att det upplevs som underhållande och för att få bra priser. Mer än varannan konsument anger att onlineupplevelsen påverkar viljan att besöka en fysisk butik. Det visar en ny undersökning som ger en bild av europeisk omnichannel.
Butiker som bara har närvaro på nätet kommer att dö ut. Kostnaden för marknadsföring och leveranser tar kål på dem. Vinnaren är den som erbjuder både e-lösningar och fysiska butiker.
Med start i november lanserar Instabox smarta skåp i en pilot med utvalda Pressbyrån-butiker i Stockholm. Via skåpen, som styrs helt genom en mobilapp för iPhone och Android, kommer man bland annat kunna hämta ut eller returnera e-handelspaket.
Vartannat detaljhandelsföretag ger sina kunder möjlighet att se lagerstatus online. Och 84 procent ger registrerade kunder möjligheten att se varor som lagts i varukorgen i flera olika plattformar. Här är en statuscheck på branschens mognad gällande omnichannel.