"Butiker kommer att fungera som `walk-in-web-stores´, de kommer att presentera lösningar, service och engagemang. Inte sälja produkter."
E-handeln likriktas och sidornas design kommer börja likna varandra allt mer. Samtidigt sker en en utveckling mot mer personaliserade sortiment och erbjudanden, styrda av beteende och köphistorik. Här är 15 av de mest intressanta trenderna inom onlinehandeln.
Nu vill Ikea öppna ett click & collect-koncept i centrala Oslo. Tanken är att det ska minska trycket på befintliga varuhus, och öka tillgängligheten för kunderna.
Vartannat detaljhandelsföretag ger sina kunder möjlighet att se lagerstatus online. Och 84 procent ger registrerade kunder möjligheten att se varor som lagts i varukorgen i flera olika plattformar. Här är en statuscheck på branschens mognad gällande omnichannel.
Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.
I ett strategiskt samarbete lanserar Resurs Bank och Jetshop betallösningar för omnichannel i Norden. Resurs Banks erbjudande inom kanaloberoende finansiering blir därmed tillgängligt för många e-handlare som bygger sin handel på Jetshops plattform.
"Vår drive-thru hjälper oss i vår strävan ytterligare förenkla vardagen för våra kunder". Så här fungerar den.
Kunden vill ha bättre skärmupplevelser, personalisering och social shopping.
Det växer fram en ny logik. Konsumenternas nya krav förändrar morgondagens detaljhandel – redan i dag. Här är sju områden som påverkas av förändringarna redan under 2015