Prognosen för dagligvaror tyder på en svacka de kommande fem åren. Onlineförsäljningen spås öka snabbare än försäljningen i butik.
Stora aktörer sätter nivån – konsumenten förväntar sig en smidig upplevelse även hos mindre företag.
Konsumentens intryck av ett varumärke påverkas i hög utsträckning av de digitala upplevelserna. Till och med mer än vad ett butiksbesök gör. Det är en av nio tunga insikter från en färsk undersökning kring den nya digitala kunden.
”Att etablera e-handel på den europeiska marknaden ligger helt i linje med viljan att alltid sikta högre. Vi ser en stor kommersiell potential”.
De preliminära siffrorna för helåret 2021 indikerar en e-handelstillväxt i storleksordningen fem procent i Sverige. E-handeln från utlandet fortsätter att öka.
En ny undersökning visar att svenska konsumenter blir irriterade av skiftande prissättning och väljer bort handlare som har olika pris på hemsida och i butik.
Än finns utrymme att putsa på e-handeln inför jul. Här bjuder AI-experten Oliver Edholm på tre sista minuten-tips som lyfter den digitala försäljningen.
Hon öppnade nischad secondhandbutik online. Ambitionen: att erbjuda ett alternativ till nyproduktion.
I september syntes ett trendbrott, omsättningen i den inhemska e-handeln minskade då.
Digital marknadsplats anpassas för att bli mer lättanvänd för äldre konsumenter.