Den grundläggande drivkraften är fortfarande bekvämlighet. Det framgår i en ny undersökning.
Instagram testar en ny lösning för shopping i appen. Användaren gör hela köpet i appen och får även uppdateringar om leverans. Så här fungerar tjänsten.
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Rapporten E-handeln i Norden kartlägger 2018 års e-handel i Norden i siffror. Totalt handlade nordborna för drygt 230 miljarder kronor under 2018, svenskarna stod för nästan 93 miljarder.
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.
E-handelskonsumtionen ökade med 15 procent under maj jämfört med samma period i fjol. Andelen som handlar från andra länder ligger på 20 procent.
E-handeln i Sverige fortsätter att utvecklas, växa och slå rekord. Det visar den årliga rapporten Svensk E-handel, som ger en detaljerad bild av den totala onlinehandeln i landet.
E-handeln förändrar detaljhandeln och dess ekonomiska modell för alltid, den nuvarande logiken har överlevt sig själv. Detaljistledet måste som en konsekvens av detta snarast pånyttfödas.
Vad kommer att krävas av den moderna e-handeln? Sven Hammar, VD på Apica, förutspår de tre starkaste trenderna inom e-handeln 2016 sett till prestandafrågor.