Kedjan testar nu digitala kiosker med facial recognition. Kunden identifieras automatiskt vilket leder till en friktionsfri upplevelse baserad på köphistorik och preferenser. Systemet sköter även betalningen.
Den digitala och fysiska handeln närmar sig varandra. Det ställer nya kompetenskrav på teamen. De mobila konsumenterna är otåliga och vill ha "immediate gratification". Här är 10 tunga e-handelstrender inför det kommande året.
Hållbarhet flyttas från marknadsinitiativ till företagets kärna. Kedjor agerar som startups. AI suddar ut gränser. Framtidens detaljhandel blir synlig i dessa tio trender inom modevärlden 2018.
Sortimentet är lokalt anpassat och medlemmar har tillgång till ett eget våningsplan. I Nikes nya flaggskepp erbjuds personaliserade tjänster och betalning via mobilen.
"Det tar oftast längre tid för kunden att hitta idén än för oss att tillverka skon". Nike introducerar nu ett nytt och mycket snabbt system för personalisering i butik.
Polarn O. Pyret har nyligen delat in sina kunder i två nivåer. Man gör det för att uppmärksamma och belöna sina mest lojala medlemmar. Syftet är att öka kundupplevelsen.
Sephora har lanserat en onlineplattform där kunderna hittar inspiration, kan ställa frågor och få rekommendationer. Det presenteras i en realtidsmiljö med många sociala inslag.
Personalen sägs vara den fysiska butikens räddning. Det verkar varumärket Nike ha tagit till sig. Den nya generationen av konceptbutiken Kicks Lounge har många lokala inslag och präglas av dem som jobbar här.
Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.
Visst längtar men efter en 3-D-selfie i extra lyxig belgisk choklad. Det är precis vad denna food tech-startup erbjöd sina kunder i en tillfällig pop up-butik.