Under NCSC Nordic Summit & Awards 2024 korades bland annat Årets kommersiella yta och Årets innovation. Här är samtliga vinnare.
Branschen vill se lösningar som säkrar butikernas prestation – men konsumenten vill se andra förändringar.
Ändrade konsumentbeteenden är en konsekvens av inflation och höjda kostnader. Här är kategorierna som drabbas mest.
Med robotar och ett automatiserat butiksformat vill man skapa en ny shoppingupplevelse. Formatet ska bidra till såväl pressade priser som bättre miljö.
En ny undersökning visar att svenska konsumenter blir irriterade av skiftande prissättning och väljer bort handlare som har olika pris på hemsida och i butik.
Sedan utbrottet av pandemin har många svenskar blivit mer priskänsliga – och man spenderar mer tid vid butikshyllorna.
Kedjan har lanserat personaliserad prissättning baserad på AI. Man ser redan en rejäl effekt på konvertering och lojalitet.
Konsumentens nya beteenden består till stora delar även i Post Corona Retail. Det visar en ny studie.
Kundupplevelsens betydelse har ökat under pandemin. Detta rankar kunderna som absolut viktigast.
Effekten bättre i vissa kundsegment än andra och den varierar över tid. Detta enligt en ny studie.