Zalando testar återanvändbara förpackningar. Kunderna får sina produkter i återanvändbara fraktväskor, som viks ihop och läggs i en postlåda för retur.
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
Vi har redan tidigare berättat om trenden med "prova-innan-du-köper"-tjänst. E-handeln går nu från att ha begränsat tjänsten till att göra den tillgänglig för alla.
PantaPåsen introducerade under 2016 pant på plastpåsar. Nu tar man nästa steg med världens första digitala pantlösning med en tillhörande app. Den fungerar för att panta plastpåsar – men även andra förpackningar.
Tre strategier för returer dominerar detaljhandeln. Med en kombination av dessa kan man skapa ett vinnande koncept som ökar försäljningen. Det konstaterar man i en färsk rapport.
Med hjälp av mobilen pressar nu kedjan tiden för att returnera en vara till 35 sekunder. Till en början gäller det varor köpta online, men i början av året ska även varor köpta i butik inkluderas.
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.
En undersökning har för tredje året i rad kartlagt konsumenters köpbeteende online. Den visar bland annat att svenska konsumenter har mobilen i högsta hugg inne i butiken.
Möjligheten att prova kläder och testa produkter är en av den fysiska handelns största fördelar. Nu vill disruptiva e-handlare sticka hål på detta genom att erbjuda friktionsfria "prova innan du köper"-tjänster.
Nu kan MatHems kunder lämna PostNord-returer i samband med sin matleverans. "Det ska vara enkelt och bekvämt att både handla och returnera gods".