Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Trots att många svenskar handlar på nätet har rädslan att bli hackad fått nästan var fjärde svensk att avstå från ett köp.
I sommar genomförs extra insatser för att göra Sergels Torg säkrare, tryggare och attraktivare. Daglig tillsyn och en gemensam plattform är några av åtgärderna.
Den differentierad kundupplevelsen står i fokus när detaljhandeln nu gör tunga investeringar i ny digital teknik. Här är fem IT-trender.
För att möta de nya säkerhetsrisker som påverkar köpcentrumbranschen har NCSC, i samarbete med SAFE ShoppingCenters och Citycon, tagit fram ”Guide to Shopping Center Risk and Security”. Man riktar sig till fastighetsföretag verksamma i Norden och Baltikum.
Postnord förstärker säkerhetsavdelningen med rekryteringen av Jessica Nyström, tidigare utredande polis på sektionen mot internationell grov organiserad brottslighet.
Citycon lanserar ett nytt koncept för att öka säkerheten i Kista Galleria. Det nya konceptet innebär att Elgiganten, Telenor, Tele2, Telia och 3-butikerna flyttar sina lager av mobiltelefoner från butiken.
Netto installerar DNA-spray vid ytterligare 25 butiker i Sverige. Detta efter att man genomfört tester i fem butiker som tidigare utsatts för rån.
Inför det kommande året syns tre tydliga säkerhetstrender inom detaljhandeln. En av dem är DNA-märkning som spås slå igenom på bred front i svenska butiker och köpcentrum.