Social commerce är ett av detaljhandelns hetaste buzzwords. En av tre konsumenter i Norden har shoppat via sociala medier, enligt en ny undersökning.
LinkedIn lockar till sig allt fler varumärken i lyxkategorin. ”Det dras onödiga gränser mellan B2B och B2C”, menar man.
En färsk undersökning visar att konsumenter föredrar mejl och telefon som kontaktmetoder. Men nya kanaler vinner mark.
Trenden med livestreamad shopping är fortsatt stark. Nu växlar Facebook upp sin satsning på Live Shopping.
Försäljningen via sociala medier ökar stadigt. Nu har den den pågående pandemin accelererat utvecklingen rejält.
En ny undersökning kartlägger hur väl svenska detaljhandelsföretag lyckas på Instagram. Sex av varumärkena utmärker sig som ”best practice” i Sverige.
De har bakgrund inom Google och Starbucks. Med inspiration från Amazon och Instagram bygger de nu en global shoppingcommunity.
Konsumenter som engagerar sig i varumärken vill handla från dem. Nio av tio köper varor eller tjänster från varumärken de följer i sociala kanaler.
Inleder testar av ett nytt annonsformat i form av en länk direkt till företag och produkter.
Hur gör man för att sälja i sociala kanaler under en pandemi? Vissa undviker att nämna viruset helt, andra delar med sig frikostigt av karantänvardagen.