Walmart satsar stort på att öppna nya och utveckla befintliga butiker. Fokus är satt på storformat i ”Framtidens butik”.
Trä är hetare än någonsin inom arkitekturen. Nu har trenden blivit tydlig även inom detaljhandeln.
Många stormarknader i Sverige har ett ”torn” vid entrén. Här använder Ica Maxi tornet för att odla gurkor som sedan säljs i butiken.
”Samarbetet gör att kunderna kan spara tid eftersom de hittar både matprodukter och sportutrustning på ett och samma ställe”.
Skapar en mix av fysiska butiker och fulfillment centers för onlineverksamheten. Här är de konkreta lösningarna man testar.
Den franska sportkedjan Decathlon fortsätter att hålla hög innovationstakt.
Ett växande intresse för hälsa gör man för första gången inkluderar en separat Bio-butik inne i stormarknaden.
Dagligvarukedjan Auchan låter robotar skanna av hyllor och gångar i kedjans 34 hypermarkets. Målet är att optimera butiksdriften.
Jämfört med svenska matbutiker har man redan vidtagit tuffare åtgärder. Nu begränsas antalet kunder, samtidigt som man gör butiksgångarna enkelriktade.
Dagligvarukedjan har ställt den traditionella stormarknadens layout på kant – och skapat en entré in till matglädjen. Kassorna har bytts ut mot ett levande kök.