KONCEPT. Det japanska konceptet Bake Cheese Tarts expanderar. När man öppnade i Tokyos Shinjuku-distrikt under blev succén snabbt ett faktum. Nu gör man entré i USA.
Amazon och Whole Foods Market har inlett ett samarbete kring e-handelsjättens Treasure Trucks. Dessa kommer att dyka upp vid utvalda Whole Foods Market-butiker över hela USA.
Dagligvaror är i fokus, men alla kan lära av slutsatserna. En ny undersökning kartlägger vad som driver kundernas uppfattning om kedjorna och vad som gör vissa till vinnare. Det visar sig att det finns fyra gemensamma strategier.
Inriktningen är produkter med hög innovationsnivå. Konceptet fungerar som en brygga mellan startups med teknikinriktning och detaljhandeln. Nu ökar man etableringstakten för sina fysiska butiker.
Framtidens butik är en plats för möten där man träffas och umgås. Här finns inga hyllor fyllda med produkter, i stället erbjuder man personaliserade tjänster. Framtid förresten – den öppnar den 3:e oktober.
Varuhuskedjan rustar för framtiden. Man gör det genom att minska ytan i nästan hälften av sina fysiska butiker. Själva uttrycker man det som att kedjan "gör dem operativt mindre genom att balansera sortiment och justering av exponeringar".
Mixed usage, taklyft, mer mat och underhållning samt en mer oväntad företeelse – stadskärnan i köpcentrumet. Framtiden blir synlig när centrumen nu omformas.
I en tid när många kämpar för sin existens växer kedjan så det knakar. Trots att man verkar i det extrema hard discount-segmentet satsar man nu på e-handel med hemleverans.
Det har redan firats i flera månader, men det är den 11 augusti den stora dagen infaller. Då fyller Mall of America 25 år – så här firar ett av världens mest kända köpcentrum.
Den tyska lågpriskedjan Lidl rör om i dagligvarugrytan i USA. Nu kommer de första rapporterna om hur konsumenterna tar emot konceptet.