Tar ställning mot modevärldens ideal

Kampanjbilderna retuscheras inte längre. Och nu bjuder man in kunderna att vara modeller. Nelly tar ställning mot ohälsosamma ideal i modevärlden.

Nelly.com har under de senaste åren arbetat aktivt med att förändra modebranschens ideal. Företaget har sedan tidigare slutat retuschera kampanjbilder som ett led i visa upp hur kvinnokroppen faktiskt ser ut.

Kunder blir modeller

Nu tar man nästa steg och lanserar ett koncept för att casta modeller – #NELLYNEWFACES. Nellys kunder kan själva ansöka om att vara modeller och representera varumärket. På detta sätt vill man förändra bilden av vad en modell är.

Man vill på detta sätt visa hur plaggen sitter på olika typer av kroppar för att inspirera och inkludera sin målgrupp.

Tar saken i egna händer

– Fram tills nu har vi bara castat våra modeller via modellagenturer runt om i världen. Utmaningen är att modellagenturerna överrepresenterar modeller som har en look enligt modebranschens ideal vilket gör att de inte har kunnat möta vår efterfrågan om olika utseenden i den mån vi önskat. Nu tar vi saken i egna händer och gör det tillsammans med våra kunder, säger Anna Ullman Sersé, VD på Nelly.com.


Läs även: Hållbart mode med 15 innovationer