Butikerna minskar sina ytor och kedjor lägger ner. Detaljhandeln, och inte minst köpcentrumen, genomgår en tid av förändring. Här är fem exempel på hur ytorna blivit levande igen.
Det är nästa stora disruptiva kraft. Försäljningen via digitala röstassistenter väntas öka dramatiskt. Så här gör du för att lyckas i den nya kanalen.
Digitala röststyrda assistenter förändrar hur vi uppfattar, väljer och köper varumärkens produkter. Är du redo för en revolution?
Tillväxten inom e-handeln gör att optimismen bland e-handelsföretagen pekar uppåt. Det visar Svensk Handels handelsbarometer för mars månad.
Den fysiska detaljhandeln söker sin nya roll. Vid horisonten dyker det upp fyra nya typer av köpcentrum med en sak gemensamt – alla är extremt fokuserade på konsumenternas nya beteenden och förväntningar.
Food halls är en fortsatt stark internationell trend som kan tillföra upplevelser, längre besökstider och omsättning. Här fyra viktiga ingredienser.
Den automatiserade kassalösa butiken står inför ett brett genombrott. Företeelsen är framburen av två av detaljhandelns allra tyngsta trender.
En undersökning kartlägger årligen vad svenska folket konsumerar i samband med Alla hjärtans dag. Resultatet visar också att den fysiska handeln fortfarande står mycket stark. Här är kategorierna som ökar mest.
För att skapa ett mer hållbart samhälle testar Ikea ett flertal radikala lösningar. Bland annat ger man sig in i delningsekonomin med uthyrning av möbler. Dessutom testar man nu att köpa tillbaka soffor.
De största detaljhandelsföretagen i världen har kartlagts. Europa tappar mark samtidigt som Asien går framåt. Fyra tydliga trender kopplade till detaljhandelns snabba utveckling blir tydliga i sammanställningen.