Fler automatiska chattar, smartare algoritmer och bättre upplevelser är viktiga ingredienser under det kommande året. Men den viktigaste företeelsen är den som verkligen kommer förändra e-handelns framtid. Här är 15 tunga e-handelstrender.
I takt med att digitaliseringen ökar har Black Friday ändrat form. Försäljningsaktiviteten leder allt mer till tomma butiker, och aktiviteten sträcks ut.
Inför det kommande året syns tre tydliga säkerhetstrender inom detaljhandeln. En av dem är DNA-märkning som spås slå igenom på bred front i svenska butiker och köpcentrum.
Minimalismen växer sig starkare inom detaljhandeln. Inte bara sett till krympande butiksytor, även affärsmodeller och prisstrategier renodlas nu för att stå starka i en värld av retail där less is more.
Det är nya tider, även för de högsta cheferna inom retail. I kölvattnet av digitaliseringen och höjda krav på ökade onlineomsättningar sker nu förändringar i företagsledningen.
Sveriges konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor i år, varav 6,2 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att ungefär tre av tio julklappar kommer att inhandlas via internet i år.
Jag hör en del kommentarer om att Omnichannel är passé. Låt oss en gång för alla avfärda det som en elitistiskt jargong. För ingenting kunde vara med felaktigt. Den som kan bevisa motsatsen är välkommen att höra av sig. När ni nyktrat till.
Det moderna köpcentrumet söker sin nya roll, och för det slutna centrumet ser framtiden mörk ut. De kommande trenderna rymmer mer utrymme för mixed usage, fler matupplevelser och en högre effektivitet.
Millennials tar över mer och mer. Snart är de den mest köpstarka ålderskategorin och dessutom de kommande beslutsfattarna. Här är fem ingredienser som du måste ladda din shoppingupplevelse med för att gå hem.
Lagom inför julhandeln intensifierar nu Best Buy sin satsning på Virtual Reality för konsumenter. Antalet butiker med livedemos av Oculus Rift ökas dramatiskt. "Vi ser stor tillväxtpotential", säger VD Hubert Joly.