Kändisar som marknadsför sina egna varumärken blir allt vanligare på den norska marknaden. En av de som gör det är modellen och skådespelaren Jenny Skavlan.
Ein Eis, bitte! Storstaden Berlin sjuder nu med upp till 40 grader i skuggan. Stränderna är för få, bratuwürst och öl är kanske inte den bästa törstsläckaren i alla lägen. Däremot har glassen verkligen fått en viktigt plats i stadens kreativa mat - och dryckesliv.
Paco Underhill, författare och expert på detaljhandel, har identifierat fyra kommande trender. En av dem är att köpcentrumens funktioner breddas och de går från ”malls” till ”alls”.
Nu även i Sverige – de fula frukternas revansch. Coop satsar på utstötta frukter och grönsaker.
En matbutik som hjälper människor i ekonomisk utsatthet och tar tillvara på matsvinn. I höst blir det verklighet då Stockholms Stadsmission i samarbete med Axfood öppnar Nordens första Social supermarket. Axel Johnson är medfinansiär.
Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.
Trots att det finns flera länder som kommit längre är Sverige den nation i Skandinavien som snabbast lyckats anpassa sig, för att möta kunden på ett sömlöst vis genom sina säljkanaler.
FINLAND. Konsumentförbundets jämförelse visar att K-gruppen och S-gruppen inte har lyckats rubba Lidls dominans
Varför ska jag sitta i köer för att köpa enorma mängder toapapper? Toppchefen från speltillverkaren Zynga har skapat ett enklare alternativ i mobilen. Nu gör Boxed succé med sin affärsidé.
Inget mer rotande i väskan! Nu lanseras hands free-betalning. Frasen "Jag vill betala med Google” är allt som krävs för att betala med Googles nya lösning.