Färre one-stop-shops, en ny form av självbetjäning, automatiska returer och robotbemannade drive throughs. Så här ser retail ut år 2030 enligt en färsk rapport.
Vinylskivans återkomst fortsätter. Från denna vecka kan man köpa vinyl i dagligvaruhandeln, bland annat på landets stormarknader. Senast det skedde var för nästan 30 år sedan.
För att få fler unga att skänka till second hand lyfter Myrorna begreppet rehaul. Det är en motreaktion mot den konsumtionsfokuserade trenden med hauls på nätet. Tillsammans med artisten Joy sätter man i stället givandet i fokus.
Nya drivkrafter i ekonomin och ett förändrat konsumentbeteende förvandlar detaljhandelns affärsmodeller till antikviteter. Och bakom hörnet väntar nya startups helt utan ryggsäckar. Här är tio trender som förändrar detaljhandeln just nu.
Drop shipping gör det möjligt att öka onlinesortimentet utan att bygga lager. Företeelsen väntas få sitt stora genombrott de kommande åren. Det visar en ny undersökning.
Det har pratats mycket om den fysiska butikens död på sistone. Men e-handelns utveckling skvallrar om motsatsen, onlineaktörerna öppnar butiker som aldrig förr.
Dagligvarukedjan planerar nu att disponera om gångarna och produkterna i butiken. Anledningen är att man vill få kunderna att äta mer grönsaker och mindre kött.
Två av årets hetsate trender kombineras nu. Den automatiska chatboten baserad på en influencer är ett faktum – och en omedelbar succé. Conversational commerce är här.
Det traditionella köpcentrumet är döende. I stället reser sig en uppdaterad version med större inslag av underhållning och umgänge.
Den anteciperade kundupplevelsen och conversational commerce slår igenom. Runt hörnet väntar den självlärande handeln. Här är sex teknikbaserade och disruptiva retailtrender.