Paco Underhill, författare och expert på detaljhandel, har identifierat fyra kommande trender. En av dem är att köpcentrumens funktioner breddas och de går från ”malls” till ”alls”.
Nu även i Sverige – de fula frukternas revansch. Coop satsar på utstötta frukter och grönsaker.
En matbutik som hjälper människor i ekonomisk utsatthet och tar tillvara på matsvinn. I höst blir det verklighet då Stockholms Stadsmission i samarbete med Axfood öppnar Nordens första Social supermarket. Axel Johnson är medfinansiär.
Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.
Trots att det finns flera länder som kommit längre är Sverige den nation i Skandinavien som snabbast lyckats anpassa sig, för att möta kunden på ett sömlöst vis genom sina säljkanaler.
FINLAND. Konsumentförbundets jämförelse visar att K-gruppen och S-gruppen inte har lyckats rubba Lidls dominans
Varför ska jag sitta i köer för att köpa enorma mängder toapapper? Toppchefen från speltillverkaren Zynga har skapat ett enklare alternativ i mobilen. Nu gör Boxed succé med sin affärsidé.
Inget mer rotande i väskan! Nu lanseras hands free-betalning. Frasen "Jag vill betala med Google” är allt som krävs för att betala med Googles nya lösning.