Trendspanaren Stephan Jung bidrog under Sweden Urban Arena med sin bild av utvecklingen inom bland annat detaljhandeln. Här är tolv megatrender att hålla koll på.
Han lyfte fram tolv stycken megatrender som formar hur vi lever i dag – och kommer leva i morgon. Här är trenderna
1. Individualism
De nya generationerna vill inte vara genomsnittliga. Man bor hemma längre, men sedan testar de sig fram. Plug and play-attityd i sättet hur man tar sig an arbete. Byter ofta.
2. Kvinnor bestämmer
Världen är designad av män, men besluten tas av kvinnor. Stephan Jung konstaterade att maktbalansen håller på att rubbas – till kvinnornas fördel.
3. Vi åldras inte
Konsumenterna blir inte gamla på samma sätt som tidigare. Man är ung under en längre tid. Medelåldern på HD-ägare är 61 år, enligt Jung.
4. Urbanisering
Vi kommer bo ännu mer i stora städer. Cirka 600 städer blir magneter där 80 procent av befolkningen bor. Och 90 procent av BNP produceras där.
5. Uppkopplat
Alla vill vara uppkopplade överallt. Stephan Jung har kontor i samma hus som Apple har butik. Det är folk utanför dygnet runt – det finns wi-fi där.
Apropå uppkopplat: Sociala medier blir allt viktigare.
6. Säkerhet
Vi borde oroa oss mer för säkerhet än vi gör. De som hackar oss är de bästa av de bästa, de outsmartar oss, enligt Stephan Jung.
7. Mobilitet
Rörligheten handlar om rörlighet i alla former – och i nya former. Bilvarumärket Mini har utvecklat nya livsstilsbostäder – Mini Living – där man kan arbeta, umgås och ägna sig åt nöjen.
8. Det nya ekologiska
Att frakta mat från andra sidan jordklotet är helt enkelt inte hållbart. Allt fler inser att vi behöver agera lokalt.
9. Mat är mode
Det handlar inte längre bara om att äta – det är ett sätt att uttrycka sig.
10. Nya förutsättningar på arbetsplatsen
Kundcentrering och det faktum att konsumenten förväntar sig att allt ska vara tillgängligt dygnet runt sätter nya regler för hur vi arbetar.
11. Artificiell intelligens
En megatrend bland megatrender. Robotar kommer bli en allt vanligare syn – och ett allt vanligare umgänge.
12. Gamification
Växer så det knakar. E-sports har blivit en jätteindustri. Men gamification sprider sig även till nya områden. Apple Watch och dess cirklar som ska fyllas (hälsa) är ett exempel.
Sju råd för innovation
Stephan Jung hann också med att dela med sig av sina ”Seven Golden Innovation Rules”.
1. Använd staging. Starbucks Roastary är ett bra exempel. Det är lika mycket teater som kafé. Titta på kryssningsbolagen. De ä duktiga på upplevelser.
2. Skapa maknadsplatser. Den nya tidens marknadsplats finns även i verkliga livet. Marktahl i Rotterdam är ett exempel.
3. Erbjud omnichannel. Sömlöst mellan kanaler. Blue Nile, en onlineförsäljare av smycken, har byggt en butik som ser ut som företagets webbplats.
4. Cross over innovation. Hitta inspiration från andra områden. Exempel: Fiat skapade en Gucci-modell, bilen premiärvisades inte på bilmässan – i stället dök den upp i modesammanhang.
5. Community. Bli vän med kunderna. Tillhörighet har aldrig varit viktigare
6. Story, focus, emotion. Använd detta när ni skapar kommunikation, produkter och event.
7 Surprise, play, seduce. Var oväntade och lekfulla, se till att det finns en attraktion i det ni gör.