Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under september. Fysiska butiker stod för hela tillväxten.
Det ekonomiska läget har lett till att även ungdomar justerar sitt beteende.
Trots tuffa tider är många konsumenter beredda att betala mer för en återvunnen eller återvinningsbar produkt.
Efter två tuffa år för Sveriges köpcentrum och handelsområden växte branschen under 2022. Nu är man tillbaka på pre-pandemiska nivåer.
Svenska folket har sagt sitt om när man vill inleda sin julshopping – och när man vill höra julmusik i butiker och köpcentrum.
Apotekshandeln har positiv tillväxt online i Sverige – trots att näthandeln backar. Här är anledningarna bakom ökningen.
Svenska företag är mer positivt inställda till AI jämfört med tidigare. Samtidigt uttrycker en tredjedel oro över säkerhetsrisker.
E-handelns omsättning minskade jämfört med samma månad föregående år. Men allt fler väljer att näthandla.
Gen Z, millennials, Gen X och boomers har tydligt differentierade shoppingpreferenser. En av åldersgrupperna utmärker sig som generation omnikanal.
Svag svensk krona påverkar dagligvaruhandelns utveckling. Inom e-handeln driver hemleverans på utvecklingen.