Klarna har kartlagt svenska konsumenters beteende under Black Week. Studien visar bland annat att vad som får kunden att välja e-handel eller butik.
Under tredje kvartalet minskade e-handeln jämfört med samma period 2021. Men faktum är att den ligger över den historiska trendkurvan.
De tuffa tiderna tar ut sin rätt i årets julhandel. Men konsumenterna tar strategiska beslut för att överlista inflationen och gör nya prioriteringar enligt en studie.
Svensk Handels E-handelsindikator för oktober månad visar att e-handelns omsättning sjönk jämfört med samma månad föregående år.
Framför allt äldre söker sig nu tillbaka till den fysiska matbutiken. Ny forskning visar att det finns flera anledningar – och att trenden kan komma att vända.
En ny undersökning tar tempen på hur svenskarnas mindset. ”Det handlar mer om prioriteringar och en prismedvetenhet – inte att vi slutar konsumera”.
Trots rusande inflation och ett osäkert omvärldsläge planerar sex av tio svensk att lägga lika mycket eller mer pengar på julklappar i år som i fjol.
Svensk Handels E-handelsindikator för september månad visar att e-handelns omsättning steg med 19 procent.
Självutcheckning finns bland de teknikinslag kunderna helst vill använda i fysisk butik. Det visar en ny undersökning.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade – både fysiskt och digitalt inräknat – med 8,7 procent under september 2022 jämfört med samma månad 2021.