Fortsatt avmattning i svensk e-handel

Fortsatt avmattning i svensk e-handel

E-handelns omsättning minskar avsevärt jämfört med samma månad föregående år. Jämfört med föregående månad steg omsättningen dock.

Konsumentens state of mind våren 2022

Konsumentens state of mind våren 2022

Pandemins grepp har lättat och konsumenterna ger sig ut i det nya normala. En ny studie kartlägger vilken sinnesstämning konsumenten befinner sig i just nu.

Hållbar handel med analys av livscykeldata

Hållbar handel med analys av livscykeldata

Hållbara insikter. En studie har undersökt hur livscykelanalys kan användas inom detaljhandeln. Detta i syfte att minska klimatpåverkan.

Bättre kundupplevelse med AI och dataanalys

Bättre kundupplevelse med AI och dataanalys

Tekniklösningar kan förbättra kundupplevelsen avsevärt, enligt en ny studie. De som kommit längst med dataanalys och AI är också de mest framgångsrika.

Tre konsumentrörelser att hålla koll på

Tre konsumentrörelser att hålla koll på

Två års samtal i den sociala mediekanalen har analyserats i jakten på kommande attitydförändringar och trender. Tre tydliga konsumentrörelser växer fram.

Global retail – här är de 50 tyngsta aktörerna

Global retail – här är de 50 tyngsta aktörerna

Nu har 2022 års lista över de 50 mest inflytelserika globala detaljhandelsaktörerna släppts. En tydlig trend inom detaljhandeln har satt sina spår i toppskiktet.

Sveriges mest hållbara varumärken utsedda

Sveriges mest hållbara varumärken utsedda

Sveriges mest hållbara varumärken utsetts. Årets lista innehåller en nykomling – företaget rankas som nummer fyra av 410 listade varumärken.

Den nya tidens retail lyssnar och agerar

Den nya tidens retail lyssnar och agerar

En ny undersökning visar vilka varumärken som upplevs som mest inkluderande. Ett av dem har nu lyssnat extra noga – och låtit internet skapa en kampanj.

En av tre har handlat via sociala medier

En av tre har handlat via sociala medier

Social commerce är ett av detaljhandelns hetaste buzzwords. En av tre konsumenter i Norden har shoppat via sociala medier, enligt en ny undersökning.

Svenska konsumenter vill se digital relevans

Svenska konsumenter vill se digital relevans

Personalisering avgörande för digital marknadsföring. Svenskarna vill se budskap kopplade till sina behov. Det visar ett pågående forskningsprojekt.