Coops Änglamark är Sveriges grönaste varumärke. Detta enligt en färsk ranking som genomförts årligen sedan 2008.
En ny studie visar att upplevelser är avgörande för att förändra kunders beteende. Störst inverkan har det på generation Z och millennials.
E-handelns ökningstakt minskades 2019 jämfört med tidigare år. Bland de kategorier som fortsatt ökar kraftigt finns framförallt daglig- och apoteksvaror.
Andelen returer bland svenska konsumenter fortsätter att öka. Den högsta andelen – vilken också ökade under 2019 – returer sker inom e-handeln.
Julmånaden visade en stark tillväxt för försäljningen av dagligvaror online. Även helåret visar att mat på nätet fortsätter att vara en raket inom onlinehandeln.
HUI har i samarbete med Nordic Council of Shopping Centers genomfört en analys av Sveriges köpcentrum och handelsområden. Här är vinnarna.
De beslut som tas vid köptillfällen styrs bland annat av normer, våra egna och omgivningens förväntningar, på hur vi ska agera i en viss situation. Det visar en ny studie.
Låga priser lockar flest konsumenter till dagligvarubutiken. Men bland de yngre generationerna är det andra parametrar som har stark dragningskraft.
De flesta köpbesluten tas på plats i butiken eller via butikskedjornas appar – och prisvärdhet är viktigt. Det visar en ny undersökning om köpvanor.
Volvo är fortfarande det mest positivt omtalade varumärket i Sverige. Men med på topplistan finns tre aktörer inom retail.