Euronics har handelns bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2019 där kundbemötandet i 106 kedjor i 15 branscher har undersökts.
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
E-handeln i Sverige fortsatte att öka under 2018. För första gången kan den årliga rapporten E-barometern även visa regionala siffror på hur svenskarna e-handlat länsvis. Här är hela listan.
Kunder avstår från att handla på nätet på grund av krångel i kassan. "Det sänker företagens konkurrenskraft och det försvårar övergången till digital handel".
Den moderna konsumenten har helt nya förväntningar och krav på shoppingupplevelsen. Tre trender, eller tre mindsets, präglar beteendet. Den som fångar upp de nya behoven är också framtidens vinnare inom detaljhandeln.
I USA anses click and collect vara katalysatorn för näthandeln med mat. En ny undersökning visar att även svenska konsumenter gillar lösningen och att man efterfrågar flexibilitet.
Dagligvarubutikerna online lever inte upp till kundernas förväntningar. En ny studie lyfter fram de faktorer som får försäljningen att lyfta.
Lanseringen av 5G lyfter upplevelsen i butik. Inom retail väntas varannat företag införa Internet of things i butiksmiljön de kommande åren.
En färsk undersökning visar att turister från Kina helst vill betala med mobilen. Majoriteten säger sig öka sina spenderingar om mobilbetalning accepteras.
En studie visar en övertro på ny teknik och lyfter fram vad kunden efterfrågar: bättre service. De mest tilltalande butikerna förenklar och effektiviserar.