Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning.
Nu studie visar: det ska det vara så bekvämt som möjligt. Här är kundens favoritkoncept för BOPIS – Buy Online Pickup In Store.
Digitalisering, ökad konkurrens och ett förändrat konsumentbeteende gör att intresset för det traditionella köpcentrumet sviktar.
Tolv miljoner konsumenter handlar på nätet varje månad. Under första halvåret ökade försäljningen med 11 procent jämfört med samma period i fjol.
Utvecklingen inom svenska stadskärnor har kartlagts. Falköping toppar listan över de som ökar sina omsättningar mest. Café- och restaurang är största drivkraften bakom ökningarna i svenska städer.
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
E-barometern för det andra kvartalet 2018 visar – föga överraskande – att försäljningen online fortsatt ökar. Rapporten dyker också ner i ny teknik som röststyrning och AI. Där går utvecklingen trögare. Än så länge, bör nog tilläggas.
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln.
I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning.