En undersökning har för tredje året i rad kartlagt konsumenters köpbeteende online. Den visar bland annat att svenska konsumenter har mobilen i högsta hugg inne i butiken.
Kunskapsnivån om den nya dataförordningen är mycket låg inom retail. Detta trots att man riskerar straff i mångmiljonklassen. Så här kan detaljhandelsföretagen rusta för den nya GDPR-förordningen.
Den positiva trenden håller i sig. Omsättningen fortsatte att öka i Sveriges stadskärnor under förra året. Dessutom blev antalet verksamheter och butiker allt fler. Men det finns en stor skillnad i tillväxt mellan städerna. Det visar rapporten Cityklimatet.
V-handel tilltalar verkligen konsumenter som är tidiga att testa nya företeelser. Åtta av tio vill gärna shoppa med en adderad dimension av virtuell verklighet. Det visar en färsk undersökning.
Dagens unga talanger letar jobb i nya kanaler och efterfrågar andra förmåner än tidigare generationer. En undersökning visar att mer än hälften av dem letar anställning via internet. Lika många vill ha gym på jobbet.
Personalen är nyckeln. Bästa botemedel mot butiksdöden är att skapa bättre upplevelser i butiken. En undersökning kartlägger hur handlarna själva tänker agera för att rädda den fysiska handeln i framtiden.
Konsumenterna, främst kvinnor, är mer benägna att handla begagnat mode i dag jämfört med för tre år sedan. Men fortfarande väljer många att kasta kläder i soporna.
Skillnaderna är stora mellan olika ålderskategoriers förväntningar på köpprocessen. En ny studie visar att unga konsumenter vill ha mer information och kontakt.
Nästan fyra gånger så många besökare på Way Out West som allmänheten väljer bort kött. Om hela Sverige vore som besökarna på festivalen skulle vi äta betydligt mindre kött och mer ekologisk mat.
Drygt åtta av tio män ansvarar för inköpen av dagligvaror i hushållet. Inspirationen hittar man i allt högre grad online. Det visar en ny undersökning som kartlagt mäns vanor och attityd gällande inköp och matlagning.