Varumärken som vill gå hem hos generation Z ska satsa på många möjligheter att interagera och transparenta relationer. Det visar en ny studie som målar upp bilden av en målgrupp som värdesätter hållbarhet och äkthet.
Millennials och generation Z är den nya tidens tyngsta konsumenter. En ny studie har kartlagt deras beteenden och drivkrafter. Tre avgörande faktorer blir snabbt tydliga – tre utmaningar för handeln.
I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.
Prestandan bland de största e-butikerna motsvarar inte kundernas förväntningar. Detta trots att det har en direkt påverkan på konverteringen. Det visar en stor studie av 80 sajter.
Fyra av tio konsumenter (42 procent) vill ha mer av svensk ekologisk mat i matbutikerna. Bland kvinnorna svarar nästan varannan (49 procent) att de inte tycker det finns tillräckligt med ekomat i dag.
Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.
E-handelskonsumtionen ökade med 15 procent under maj jämfört med samma period i fjol. Andelen som handlar från andra länder ligger på 20 procent.
Majoriteten av europeiska konsumenter, 53 procent, anser att mindre företag bryr sig mer om sina kunders behov än vad större gör. Hemligheten finns i smart användning av ny teknik.
Konsumenten efterfrågar ny teknik som gör inköpsrundan enklare och mer bekväm. Och inom en nära framtid kommer majoriteten av konsumenterna göra sina matinköp online. Det visar en ny studie.
Att kunder lämnar tillbaka varor behöver inte vara negativt för e-handelsföretagen. Tvärtom kan returer vara något företagen tjänar på i längden. Det visar ny forskning.