Handeln – en kamp utan tydlig vinnare

Handeln – en kamp utan tydlig vinnare

I dag läggs en ny rapport fram: Handelns betydelse – förr, nu och i framtiden. Rapportförfattarna menar att strukturomvandlingen inom handeln påskyndas av digitaliseringen – och att det inte finns någon tydlig vinnare.

Ny teknik lockar millennials och generation Z

Ny teknik lockar millennials och generation Z

Starkt Wi-Fi, närvaro i sociala medier och strömlinjeformad shopping är avgörande för att attrahera millennials och generation Z. Och den yngre generationen verkar vara den fysiska handelns räddning. Det visar en ny studie.

Snabbt mode kräver kompetenta konsumenter

Snabbt mode kräver kompetenta konsumenter

Modet blir snabbare och snabbare. En ny studie har granskat de strategier som hängivna shoppare använder sig av för att bli kompetenta konsumenter av fast fashion. Det är en tidskrävande uppgift, visar det sig.

Inredning och livsmedel ökar mest online

Inredning och livsmedel ökar mest online

E-handelskonsumtionen ökade med 14 procent under april jämfört med samma period i fjol. Inredning och livsmedel ökar allra mest.

Här är världens hetaste retailstäder

Här är världens hetaste retailstäder

Europa är förstahandsvalet för internationella kedjors globala expansion. Men världsmetropolen som toppar listan över de hetaste detaljhandelsstäderna hör hemma på en annan kontinent. Det visar en ny studie.

Allt mer populärt med självscanning

Allt mer populärt med självscanning

Andelen självscannare har ökat dramatiskt. Kunderna gillar att använda tekniken och checkar gärna ut själva när det finns möjlighet. Det visar en ny undersökning.

Konsumenten vill köpa bil av Apple och Google

Konsumenten vill köpa bil av Apple och Google

Bilköparna har nu större förtroende för teknikföretag än de har för traditionella biltillverkare när det gäller självkörande bilar. Och provköra vill man göra via virtual reality.

Sanningens ögonblick i den nya handeln

Sanningens ögonblick i den nya handeln

Konverteringen är avklarad och köpet genomfört. Då finns alla möjligheter att bygga en långsiktigt lönsam relation. Om du bara klarar av sanningens ögonblick i den nya handeln.

Kinas e-handel lockar svenskarna mest

Kinas e-handel lockar svenskarna mest

Globaliseringen fortsätter att sätta sina spår i detaljhandeln. E-barometern visar på en ökad e-handel i Sverige – och att Kina är den största utländska favoriten.

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

Trots e-handelns framfart gillar konsumenterna fortfarande att handla i fysiska butiker Det visar en ny undersökning som sätter fingret på vad som lockar kunderna allra mest.