Sex av tio kunder självscannar när de handlar i en livsmedelsbutik. Och självscanning ger återkommande kunder samt fler medlemmar till kundklubben. Det visar en undersökning.
Sju av tio svenskar är oroliga över säkerheten online. Förtroendet för detaljhandelsföretagens IT-säkerhet är oroväckande lågt. Det visar en ny undersökning.
Generation X, någon som kommer ihåg dem efter allt prat om millennials? Faktum är att det är en väldigt köpstark målgrupp. Om än lite nostalgisk.
Ica hade en väldigt stark inledning på året och ökade sin marknadsandel. I kategorin mode var Lindex den stora vinnaren. Detta enligt ett index som speglar försäljningen i realtid.
Telekom är den bransch som ligger längst fram inom digitalisering. Men tre detaljhandelsföretag utmärker sig på listan över de som lyckats bäst.
Täby Centrum återtar förstaplatsen som Stockholmarnas favoritcentrum. Utbudet av butiker men också centrumets trivsamhet och atmosfär har spelat avgörande roll när Stockholmarna betygssatt centrumet. Förra årets vinnare – Mall of Scandinavia – kommer på andraplats.
Psykologiska faktorer är mer avgörande än pengar för att människor ska ändra sitt beteende. Sociala normer är den enskilt största drivkraften, enligt professor Per Kristensson.
Det är en generation som fötts direkt in i den digitala tidsåldern. Trots detta föredrar de att handla i fysiska butiker, det visar en ny undersökning. Läs om studien – och åtta tips för hur du når generation Z.
Det räcker inte att det är enkelt att gå med i en kundklubb, det måste finnas ett mervärde i att vara med i den också. Det visar en ny undersökning av svenska detaljhandelns kundklubbar.
Ögonkontakt och allt för ivrig service leder till minskad försäljning. Men kan du i stället ge kunden kontroll, då ökar den. Det visar flera studier.