Detta lockar kunderna till matbutiken

Detta lockar kunderna till matbutiken

För den globala konsumenten är inte priset viktigast när man väljer butik. En ny undersökning visar att andra faktorer faktiskt är mer avgörande.

”Grocerants” går hem hos millennials

”Grocerants” går hem hos millennials

Millennials föredrar att äta i sin supermarket framför att besöka en snabbmatsrestaurang. Den lagade maten i butikerna känns fräschare enligt denna kräsna målgrupp.

Less sells more – nu krymper sortimentet

Less sells more – nu krymper sortimentet

Less is more brukar det heta, nu får vi lägga till less sells more. Sortimentet hos detaljhandlare i Europa har minskat, vilket tilltalar kunderna. De har nämligen allt svårare att hitta i hyllorna.

102 hårda fakta om dagens e-konsument

102 hårda fakta om dagens e-konsument

Shoppingen inleds på marknadsplatser, storstadsbor e-handlar mest, millennials gillar att shoppa i sängen och det är tre tydligt definierade faktorer som avgör var man väljer att göra sina inköp online. Här är 102 fakta om den moderna e-konsumenten.

Detta vill kunderna ha i matbutiken

Detta vill kunderna ha i matbutiken

Kunderna vill inte känna sig lurade, de vill ha god service och det ska löna sig att vara lojal. Det visar en färsk undersökning om vad som får kunden att trivas i en dagligvarubutik.

Stora möjligheter att påverka köpprocessen

Stora möjligheter att påverka köpprocessen

Merparten av konsumenterna planerar sina inköp digitalt innan de gör sina inköp. Och man har inget emot att byta butik om man hittar ett bättre pris. Det visar en ny studie.

Den moderne omnikanalkunden kartlagd

Den moderne omnikanalkunden kartlagd

De teknikdrivna konsumenterna leder utvecklingen framåt och tar kontroll med sina smartphones. Och för första gången någonsin görs fler köp online än i fysiska butiker. Det visar en färsk undersökning som kartlägger den moderna omnikanalkunden.

Detaljhandeln steget efter konsumenten

Detaljhandeln steget efter konsumenten

Åtta av tio konsumenter är besvikna på den fysiska handeln. Inom några år handlar man majoriteten online, och 60 procent tror inte att dagens fysiska butiker existerar om tio år. Det visar en ny undersökning.

Så gör du succé i framtidens detaljhandel

Så gör du succé i framtidens detaljhandel

Bekvämlighet, pris, valmöjligheter och upplevelser är avgörande faktorer i framtidens detaljhandel. Men begreppen innebär inte längre vad de brukade göra, den uppkopplade konsumenten har gett dem helt nya innebörder. Det visar en ny studie.

Tillväxt för dagligvaruhandeln

Tillväxt för dagligvaruhandeln

Dagligvaruhandeln inledde 2016 med en försäljningsökning. Tillväxten under det första kvartalet blev 5,3 procent i löpande priser, men om man korrigerar för påsken som i år inföll i första kvartalet, blev utfallet 3,1 procent.