För den globala konsumenten är inte priset viktigast när man väljer butik. En ny undersökning visar att andra faktorer faktiskt är mer avgörande.
Millennials föredrar att äta i sin supermarket framför att besöka en snabbmatsrestaurang. Den lagade maten i butikerna känns fräschare enligt denna kräsna målgrupp.
Less is more brukar det heta, nu får vi lägga till less sells more. Sortimentet hos detaljhandlare i Europa har minskat, vilket tilltalar kunderna. De har nämligen allt svårare att hitta i hyllorna.
Shoppingen inleds på marknadsplatser, storstadsbor e-handlar mest, millennials gillar att shoppa i sängen och det är tre tydligt definierade faktorer som avgör var man väljer att göra sina inköp online. Här är 102 fakta om den moderna e-konsumenten.
Kunderna vill inte känna sig lurade, de vill ha god service och det ska löna sig att vara lojal. Det visar en färsk undersökning om vad som får kunden att trivas i en dagligvarubutik.
Merparten av konsumenterna planerar sina inköp digitalt innan de gör sina inköp. Och man har inget emot att byta butik om man hittar ett bättre pris. Det visar en ny studie.
De teknikdrivna konsumenterna leder utvecklingen framåt och tar kontroll med sina smartphones. Och för första gången någonsin görs fler köp online än i fysiska butiker. Det visar en färsk undersökning som kartlägger den moderna omnikanalkunden.
Åtta av tio konsumenter är besvikna på den fysiska handeln. Inom några år handlar man majoriteten online, och 60 procent tror inte att dagens fysiska butiker existerar om tio år. Det visar en ny undersökning.
Bekvämlighet, pris, valmöjligheter och upplevelser är avgörande faktorer i framtidens detaljhandel. Men begreppen innebär inte längre vad de brukade göra, den uppkopplade konsumenten har gett dem helt nya innebörder. Det visar en ny studie.
Dagligvaruhandeln inledde 2016 med en försäljningsökning. Tillväxten under det första kvartalet blev 5,3 procent i löpande priser, men om man korrigerar för påsken som i år inföll i första kvartalet, blev utfallet 3,1 procent.