Millennials håller på att bli den största maktfaktorn inom detaljhandeln. En undersökning visar att de efterfrågar mycket mer än bara produkter i butiken. Upplevelser är en viktig faktor. Läs mer i detta utdrag från vår trendrapport om just millennials.
Trafikbutikernas satsningar på hälsosammare måltidslösningar har gett resultat och har påverkat försäljningen positivt.
Det pratas mycket om den digitala handelns snabba utveckling – mer sällan om de dolda fördelarna med e-handeln. Som att kunderna slipper andas in motbjudande dofter. Här är fem saker som får kunden att lämna butiken.
Konsumenterna vill fortfarande ha fysiska butiker, men olika kundsegment förväntar sig olika saker. En ny undersökning kartlägger hur den ultimata upplevelsen i en fysisk butik ska sättas samman. Det handlar mycket om valfrihet och friktionsfri shopping.
Så här ligger det till med millennials. Män vill ha bekvämlighet, kvinnor vill ha personalisering. Det visar en färsk undersökning.
Jakten på de bästa talangerna är i full gång. Morgondagens vinnare i detaljhandeln är de som lyckas attrahera rätt människor att anställa, det är allt fler överens om. I den bemärkelsen ligger H&M väldigt bra till, det visar en ny undersökning. Företaget är topp tio bland arbetsgivare i modevärlden.
Blocket, Ikea och Viaplay finns bland de allra mest populära inhemska nätbutikerna. Och Amazon och Ebay står högt i kurs hos svenska e-kunder. Det visar en färsk undersökning.