Studie efter studie visar att en fungerande närvaro i flera kanaler är avgörande för framgång i detaljhandeln. Trots detta är fyra av fem satsningar på digitalisering rena chansningar. Det visar en ny undersökning.
En global undersökning visar att 75 procent av detaljhandelsföretagen fortfarande driver den fysiska verksamheten och onlineverksamheten separat. Man ser det som isolerade silos, inte som en gemensam enhet.
Tillsammans med Japan, Sydkorea och England är Sverige i den globala e-handelstoppen gällande andel mobila transaktioner med 64,4 procent. Globalt ligger mobila transaktioner på 35 procent när det kommer till e-handel.
Tio mystery shoppers har besökt den fysiska butiken Amazon Books och handlat böcker – samtidigt kartlade de butikens för- och nackdelar. Här är fem intressanta detaljer från Amazons första fysiska bokhandel.
I riket planeras det för hela 2,4 miljoner kvadratmeter ny handelsyta i köpcentrum och handelsområden. Intresset är särskilt stort för Västra Götaland som placerar sig i topp av de tre storstadslänen.
OKQ8 får högst betyg i kundbemötande av samtliga kontrollerade bensinkedjor i Daymakerindex Butik 2016. Resultatet 64 procents måluppfyllelse är lika högt som genomsnittet i hela detaljhandeln.
Under Cyber Monday nätshoppar svenska folket som allra mest. Och den mest populära tiden på dygnet är klockan 21, då genomförs allra flest e-köp. Det visar ny statistik.
Detaljhandelns traditionella värdekedjor klarar inte av att möta framtidens behov. I en ny rapport uppmanar man detaljhandeln att se på processen som ett konsumentdrivet nätverk snarare än en linjär kedja.
En ny undersökning som gjorts av Gallup tyder på att sociala medier inte har så stor inverkan på våra köpbeslut. Och det bästa sättet att skaffa nya kunder är att engagera de befintliga.