Millennials tilltalas av att dela på resurser och hyr gärna sin utrustning och sina produkter. Nu visar en ny undersökning att konsumenterna kan tänka sig att betala tusentals kronor för modeabonnemang i Netflix-stil.
Kundrecensioner driver försäljning, men vilka nivåer på betyg gör att man säljer mer? Detta har man studerat på Northwestern University och man kom fram till att betyget 4,2–4,5 påverkar försäljningen bäst.
Europeiska konsumenter handlar på nättet för att det upplevs som underhållande och för att få bra priser. Mer än varannan konsument anger att onlineupplevelsen påverkar viljan att besöka en fysisk butik. Det visar en ny undersökning som ger en bild av europeisk omnichannel.
För första gången är smarta mobiler mer populära än surfplattor för e-handel inom detaljhandeln och iPad visar högsta genomsnittliga transaktionsvärdet, före både stationära och bärbara datorer. Det visar en global kartläggning.
Jakten på reafynden börjar på internet. De flesta vet exakt vad de letar efter.
Att vara med i en kundklubb är en sak, att dela med sig av sina uppgifter är en helt annan. En undersökning visar dock att 47 procent är villiga att dela med sig av personlig data i utbyte mot erbjudanden.
Butiker som bara har närvaro på nätet kommer att dö ut. Kostnaden för marknadsföring och leveranser tar kål på dem. Vinnaren är den som erbjuder både e-lösningar och fysiska butiker.
En tredjedel (33 procent) av svenskarna handlade minst hälften av julklapparna online. Och fyra av fem svenskar anger att de skulle byta online-butik vid problem med beställningar och leverans. Det visar en ny undersökning.
Personalisering är ett av detaljhandelns största buzzwords just nu. Det vill säga att använda data gällande kundernas beteende och preferenser för att kunna leverera individanpassade erbjudande, upplevelser eller budskap. En studie visar att majoriteten av företag ägnar sig åt detta – men bara på den mest basala nivån.
Detaljhandelns traditionella värdekedjor klarar inte av att möta framtidens behov. I en ny rapport uppmanar man detaljhandeln att se på processen som ett konsumentdrivet nätverk snarare än en linjär kedja.