Framtidens detaljhandel är personanpassad, bygger på samarbeten och är ännu mer socialt influerad. Det visar en ny rapport från Planet Retail. Läs om de tio trenderna här.
Drygt en tredjedel, 36 procent, av svenskarnas onlineköp sker genom en mobil enhet – och varannan mobil betalning görs via en iPhone. Men iPad backar kraftigt. Det visar ny statistik i Mobile Payments Index.
Stilindex visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 13,1 procent jämfört med samma månad förra året.
Fler konsumenter besökte europeiska köpcentrum under 2014 jämfört med året innan. Det visar en färsk kartläggning som ICSC har släppt i dagarna.
Nu även i Sverige – de fula frukternas revansch. Coop satsar på utstötta frukter och grönsaker.
Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.
Trots att det finns flera länder som kommit längre är Sverige den nation i Skandinavien som snabbast lyckats anpassa sig, för att möta kunden på ett sömlöst vis genom sina säljkanaler.