Vasakronan har tecknat avtal med Uniqlo som hösten 2018 slår upp dörrarna till sin första etablering i Sverige och Norden. Den öppnar i klassiska Sverigehuset vid Kungsträdgården.
Etableringen görs i det ikoniska Sverigehuset på bästa läge vid Kungsträdgården i centrala Stockholm med adress Hamngatan 27.
Butiken omfattar 1 580 kvadratmeter fördelat på fyra plan.
I kvarteren finns redan ett antal kända internationella varumärken, bland andra Victoria’s Secret och Starbucks. Nu ansluter sig även Uniqlo till området.
Bidra till rörelsen i området
– Att utveckla en stad eller ett stråk handlar om att skapa en bra blandning av butiker, restauranger och upplevelser – skäl för människor att vistas där. Etableringen av Uniqlo är efterlängtad av många och en etablering som ytterligare kommer att bidra till livet och rörelsen i kvarteren runt omkring, säger Ronald Bäckrud, regionchef Stockholm Vasakronan.
Siri Derkert stod för konsten
Sverigehuset är en av Stockholms mest ikoniska byggnader och uppfördes efter ritningar av Sven Markelius. För den konstnärliga utsmyckningen, ”Sverigeväggen” på fasaden mot Kungsträdgården, svarade Siri Derkert.
– Vi är oerhört stolta och känner en stor ära inför vår lansering i Sverige under 2018, året som också innebär 150 år av diplomatiska relationer mellan Japan och Sverige, säger Tadashi Yanai, Chairman, President & CEO på Fast Retailing.
Fortsatt expansion i regionen
– Vår introduktion på den svenska marknaden innebär också vår första etablering i Norden vilket stämmer väl överens med våra planer på fortsatt expansion i Europa, tillägger han.
Efter den nyligen framgångsrika lanseringen i Spanien kommer lanseringen i Sverige att utgöra den 20:e marknaden i världen för Uniqlo och den 7:e i Europa.
Uniqlos närvaro i Europa
Med har mer än 1 900 butiker i 19 länder och erbjuder bas- och fritidskläder med inriktning på funktion.
I Europa finns man i följande länder:
Storbritannien: 11 butiker
Frankrike: 22 butiker
Ryssland: 25 butiker
Tyskland: 5 butiker
Belgien 3 butiker
Spanien: 2 butiker