Butikskedjan The Body Shop väljer att belysa frågan om mäns våld mot kvinnor och killars våld mot tjejer. Under Black Friday-veckan kommer The Body Shops kunder mötas av den mörka statistiken att var fjärde tjej utsätts för våld i sin relation.
Siffran kommer från BRÅ kortanalys 2018 ”Brott i nära relationer bland unga” där 23 procent av tjejerna i åldersgruppen 16–24 år uppgav att de någon gång utsatts för brott i en nära relation.
The Body Shops kampanj sker i samarbete med Ungarelationer.se.
Bidrar med fortbildning
– Att The Body Shop använder Black Friday till att istället så tydligt synliggöra ett utav våra största samhällsproblem – mäns och killars våld mot kvinnor och tjejer – är oerhört viktigt och betydelsefullt, säger Zandra Kanakaris generalsekreterare på 1000 Möjligheter som driver ungarelationer.se.
– När det kommer till hållbara långsiktiga CSR-samarbeten handlar det inte bara om donationer och finansiering, minst lika viktigt är folkbildning och informationsspridning, säger Zandra.
The Body Shop har under året fokuserat på att lyfta problemet med mäns ökade våld som en effekt av självisolering och restriktioner under Covid-19 pandemin.
Lyfter ett viktigt ämne
Tillsammans med ägargruppen Natura & Co arbetar The Body Shop sedan våren 2020 för att hjälpa de drabbade, som oftast är kvinnor.
I höst och vinter lyfter The Body Shop organisationer världen över som arbetar mot mäns våld mot kvinnor. I Sverige genomför The Body Shop kampanjen tillsammans med Ungarelationer.se för att motverka våld i ungas relationer.
– Ungarelationer.se är en nationell organisation som jobbar för att motverka mäns våld mot kvinnor som börjar med killars våld mot tjejer. Vi är glada att vi under en vecka med stor trafik online och i butik har möjlighet att lyfta ett så viktigt ämne som våld i ungas relationer, säger Tanja Bruun, Head of Marketing and Corporate Responsibility på The Body Shop i Sverige och Danmark.”
Använder samtliga kanaler
Information om vad killars våld mot tjejer är, hur det påverkar och vad alla kan göra för att hjälpa sprids i The Body Shops butiker, till alla medlemmar i kundklubben, i sociala kanaler och via The Body Shops e-handel.
Kampanjen pågår 23–29 november.