Varannan konsument ändrar sitt köpbeteende

Utbrottet av COVID-19 påverkar konsumenternas köpbeteenden. Detta speglas i en färsk undersökning som Länsförsäkringar genomfört. Hälften svarar att de på olika sätt kommer att göra förändringar i sina köp- och sparbeteenden.

Emma Persson.

– Det är glädjande att så många ändå ställer om och anpassar sin privatekonomi och att strategierna verkar skilja sig åt. Det tyder på att man har gjort en avvägning av vad som passar bäst för sin egen individuella situation, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

– En hel del passar också på att spara. Fler än dubbelt så många män som kvinnor har exempelvis köpt fonder och aktier under krisen


Resultat från undersökningen 

Fyra av tio (40 procent) tänker i stort sett konsumera som förut
• Män, 46 procent
• Kvinnor, 33 procent
• Boende i bostadsrätt, 50 procent
• Större städer och kommuner nära större stad, 46 procent

Tre av tio (29 procent) drar ned på utgifter som kläder och inredning
• Män, 22 procent
• Kvinnor, 36 procent
• 18–29 år, 35 procent
• Hushållsinkomst på över 800 000 kronor, 36 procent

Tre av tio (28 procent) tänker semestra hemma i stället för utomlands
• Universitetsutbildning som lägsta utbildning, 33 procent
• Boende i villa/radhus, 34 procent
• Gift, 35 procent
• Hushållsinkomst över 800 000 kronor, 37 procent

En av tio (11 procent) har köpt fonder eller aktier
• Män, 16 procent
• Kvinnor, 7 procent

Om undersökningen.
Genomförd vecka 17 av Novus bland 1 000 personer i åldern 18–65 år.