Tematiserad retail har varit en sanckis under senare år, Story i New York är ett exempel på detta. Den 14 oktober öppnar det nya co-retailkonceptet Friends of Bibliotekstan på Norrmalmstorg i Bibliotekstan i Stockholm. Konceptet bygger just på olika teman som styr utbudet under några månader åt gången.
”Här vi kan ifrågasätta och utveckla gränsdragningen mellan varumärke, art och filmprojekt”.
Under hösten 2021 öppnar livsstilsvarumärket Diesel en flaggskeppsbutik i Bibliotekstan i Stockholm.
Under senare delen av 2020 öppnar det svenska skjortvarumärket La Chemise ett nytt flaggskepp.
”Syftet är i första hand att öka medvetenheten om ansvarsfull och hållbar shopping”.
Det franska modevarumärket öppnar efter sommaren sin första fristående konceptbutik i Sverige.
Acne Studios öppnar under våren 2020 en pop up-butik. Anledningen är att varumärkets flaggskepp ska uppdateras.
Under hösten 2019 ska den nuvarande Chanelbutiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm byggas ut med ytterligare 300 kvadratmeter. Totalytan blir då 500 kvadrat.
Ett svenskt varumärke öppnar under våren en ny flaggskeppsbutik i Bibliotekstan. Här vill man erbjuda kunden variation anpassat till humör och tillfälle.
Det är ett av de hetaste varumärkena inom retail i allmänhet och athleisure i synnerhet. Lululemon öppnar sin första butik i Norden under sommaren 2018.