I E-barometern för det första kvartalet 2020 konstateras att dagligvaror är en av de delbranscher som ökat mest under coronapandemin.
E-handelns utveckling i Norden under 2019 sammanfattas i en ny rapport.
E-handelns ökningstakt minskades 2019 jämfört med tidigare år. Bland de kategorier som fortsatt ökar kraftigt finns framförallt daglig- och apoteksvaror.
I dagarna släpper HUI Research och NCSC rapporten Svenska Köpcentrum. Här är tre trender som bidrar till att förändra köpcentrum och handelsplatser.
HUI har i samarbete med Nordic Council of Shopping Centers genomfört en analys av Sveriges köpcentrum och handelsområden. Här är vinnarna.
Inom kort släpps Svenska Köpcentrum, framtagen av NCSC och HUI Research. Man konstaterar att destinationerna nu vill göra större nytta för konsumenten.
Konsumenterna väljer att lägga mer pengar på hotell och upplevelser – och mindre på bland annat kläder.
Dagens konsumenter är redo att göra medvetna val när de e-handlar, men företagen har inte hängt med. Det visar E-barometern för det första kvartalet 2019.
En årlig kartläggning visar att den projekterade ytan har minskat sedan förra året. Ökad e-handel och nya kundbeteenden sägs vara anledningen.
E-handeln i Sverige fortsatte att öka under 2018. För första gången kan den årliga rapporten E-barometern även visa regionala siffror på hur svenskarna e-handlat länsvis. Här är hela listan.