Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel lanserar 5 februari ett nytt index över dagligvaruhandelns försäljningsutveckling på månadsbasis.
Digitalisering, ökad konkurrens och ett förändrat konsumentbeteende gör att intresset för det traditionella köpcentrumet sviktar.
Wilner Anderson, tidigare VD på Agora och Steen & Ström Sverige, börjar som senior advisor på HUI Reserach. Företaget växer samtidigt med fler rekryteringar.
Försäljningen av dagligvaror online ökade under 2017 med 19 procent. I en ny rapport från Svensk Digital Handel spås en ökning med 25 procent under 2018. Kedjornas click and collect anses vara den största katalysatorn.
Digitaliseringen förändrar handeln i snabb takt. Tillväxten sker främst på nätet, vilket inte fångas upp av befintliga statistikkällor. Det menar HUI Research (HUI) som nu utvecklar nya tjänster för att bättre följa handelns strukturomvandling.
Försäljningen i köpcentrum och handelsområden fortsatte den positiva trend som pågått sedan mätningarna började 1988.
Nyligen berättade vi om Husqvarnas pilotprojekt för uthyrning av trädgårdsverktyg i Bromma Blocks. Ett exempel på delningsekonomin som enligt en ny undersökning är på stark frammarsch i Sverige.