Amazon är en innovativ kraft inom den moderna detaljhandeln. Enligt VD Andy Jassy beror det på en mycket tydlig mission – och snabba ”tvåvägsdörrar”.
Med robotar och ett automatiserat butiksformat vill man skapa en ny shoppingupplevelse. Formatet ska bidra till såväl pressade priser som bättre miljö.
Nytt koncept erbjuder ett 30-tal upplevelsezoner och ultrasnabba hemleveranser på 40 000 kvadratmeter.
Med hjälp av en omvänd kundanpassning och ny teknik har man blivit Kinas största retailer.
Mobillösningar är bästa sättet att skapa en snabbare shoppingupplevelse, enligt kunderna. Tre av fyra säger sig också vilja ha individanpassade upplevelser.
Ett nytt butikskoncept, som riktar sig till karriärister, siktar på att bli kundens tredje plats i tillvaron – efter hemmet och kontoret. Baren håller världsklass.
Nu adderar kedjan sin hittills största fysiska butik till sin mix av ”boundaryless retail”. Upplevelsen förstärks med senaste 5G-tekniken och en IoT-plattform.
I framtidens handel saknas gränser mellan on- och offline. Värdet av produkter minskar, i stället blir innehåll och service avgörande. Det menar JD.coms strategichef Chenkai Ling.
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.