E-handeln växte rejält under första kvartalet 2020. För första gången i E-barometerns historia är skönhet och hälsa störst.
I E-barometern för det första kvartalet 2020 konstateras att dagligvaror är en av de delbranscher som ökat mest under coronapandemin.
E-handelns utveckling i Norden under 2019 sammanfattas i en ny rapport.
E-handelns ökningstakt minskades 2019 jämfört med tidigare år. Bland de kategorier som fortsatt ökar kraftigt finns framförallt daglig- och apoteksvaror.
”Kan tyckas märkligt att logistikbolag utvecklar den här typen av tjänster”. Det revolutionerar produktionskedjor och minskar klimatavtryck, enligt PostNord.
PostNord undersöker hur man kan minska returers miljöpåverkan. I ett samarbete man att ersätta fysiska returetiketter.
Enligt PostNords E-barometern ökade E-handeln med 11 procent under tredje kvartalet 2019.
Sju av tio svenskar har e-handlat någon gång under andra kvartalet 2019 och hälften av dem gjorde det direkt i mobilen. Detta enligt E-barometern.
Dagens konsumenter är redo att göra medvetna val när de e-handlar, men företagen har inte hängt med. Det visar E-barometern för det första kvartalet 2019.
Hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z.