Magnus Rosén har utsetts till StrongPoints Sverigechef. Företaget är verksamma inom ny teknik för retail och e-handel. Han ska nu ansvara för bolagets teknikutveckling inom e-handel globalt. Inom ett par år ska humanoida robotar lanseras.
Magnus har i större delen av sitt yrkesliv arbetat med affärs- och teknikutveckling i olika ledande roller inom detaljhandeln, främst i dagligvaruhandeln.
Utvecklat företags e-handel
Närmast kommer han från Tarento Group där han i rollen som Vice President Marketing and Strategic Alliances arbetat med att utveckla företags e-handel.
– StrongPoint är ett modigt och innovativt bolag som satsar framåt och har en synnerligen aggressiv tillväxtplan. Det är en utmaning som passar mig perfekt, valet att ta tjänsten var inte svårt, säger Magnus Rosén.
Lanserar robotar inom ett par år
Siktet är nu inställt på den nya dagligvaruhandeln som växer fram.
– Nu växlar vi upp utvecklingstakten ytterligare i syfte att hjälpa dagligvarubranschen att möta morgondagens kundbehov och utmaningar. Dels utvecklar vi en rad nya produkter och lösningar, bland annat lanserar vi inom ett par år humanoida robotar som ska avlasta butikspersonalen, säger Magnus Rosén.
StrongPoint är leverantör av smart butiksteknologi både i butik och e-handel. Bland annat av tempererade Click & Collect-skåp och orderplock-lösningar.
Ska leda och utveckla lösningar
– Vi har en mycket offensiv tillväxtplan både för Sverige och internationellt och här spelar Magnus bakgrund och erfarenhet en viktig roll. Han är helt rätt person att leda och utveckla den svenska verksamheten och våra tekniska lösningar för e-handel i detta skede, säger Jakob Tveraabak, CEO på StrongPoint.
Magnus tillträdde 1 mars och ersätter Göran Thörn, som går i pension.