Öppningen av kaféet på West Nanjing Road i centrala Shanghai är det första steget i kaffekedjans storsatsning i Kina.
– Vi är stolta och glada över att ha öppnat vårt första kafé i Kina. Mottagandet har varit över förväntan. Vi möter ett stort intresse hos stadens invånare och hos turister, både för den svenska kaffekulturen och för Wayne’s Coffees ekologiska koncept, säger Mats Hörnell, VD på Wayne’s Coffee.
Finns i tio länder
Expansionen till Kina är del av en långsiktig strategi för kedjan, som i dag har 129 kaféer i tio länder. I Kina sker expansionen tillsammans med masterfranchisetagaren Jucheng Ltd Co.
Ägare är Li Qing Jun, som driver en företagsgrupp inom framför allt stadsutveckling. De har även franchisen till det svenska underhållningskonceptet Brainflow, och tar nu även in Tom Tits Experiment till Kina som franchise.
Driver ekologiskt jordbruk
Franchisetagaren har ett stort intresse för det ekologiska konceptet och Li Qing Jun driver själv ett jordbruk som är 100 procent ekologiskt.
– Det känns som att vi har valt helt rätt samarbetspartner för att sprida svensk kaffekultur i Kina. Nu har Wayne’s Coffee öppnat i Vietnam och Kina och vi jobbar aktivt med att hitta rätt masterfranchisetagare på fler marknader i Asien, säger Mats Hörnell.