Markus Nyberg lämnar Google för att börja på Weld som VP Sales. Dessutom kliver Markus Andersson (CIO på NetOnNet) in som rådgivare i bolaget.
Weld har de senaste åren utvecklat ett verktyg för att skapa webbkampanjer och webbplatser utan att behöva koda. Kunder som Polarn O. Pyret, Whirlpool och Indiska använder Weld för att skapa e-handelskampanjer eller content marketing-material.
Kommer från Google
Markus Nyberg kommer närmast från Google där han jobbat med försäljning av Google Cloud Platform samt produktivitetsverktygen inom G-Suite. Innan dess byggde han upp PGis försäljning av molnbaserade mötestjänster.
Markus tillträder sin nya roll omgående och ska sälja främst mot varumärkesbolag, retail- och e-handelsbolag.
– Markus Nybergs erfarenhet från B2B-försäljning och affärsutveckling är precis vad vi behöver nu för att skala upp vår verksamhet. Jag är väldigt nöjd med de kunder vi fått in hittills och spänd av förväntan på vad en erfaren säljare som Markus kan åstadkomma, säger Tom Söderlund, Welds grundare och vd.
Ny rådgivare till bolaget
Samtidigt gör Weld förändringar i sitt advisory board. Markus Andersson, CIO på NetOnNet, blir rådgivare till bolaget. Han har jobbat med e-handel i nio år varav de senaste fem åren som CIO på NetOnNet.
– Markus Andersson är en tung svensk e-handelsprofil och det är oerhört spännande att han vill engagera sig i Weld, kommenterar Tom Söderlund.