Som första lågpriskedja startar Willys nu handel med mat på nätet. Med samma priser som i butik och upphämtningsstationer tar Willys upp kampen om e-handelskunden.
Livsmedelshandeln på nätet ökar snabbt. Under 2015 ökade försäljningen med 39 procent och i år förväntas ökningen landa på ytterligare 38 procent, enligt HUI Research. Nu ger sig en ny aktör in i kampen om matkunderna på nätet: i tre testbutiker öppnar Willys upp möjlighet för att handla mat via Willys sajt och app.
– Många av våra kunder vill handla mat på nätet och vi vill finnas där våra kunder finns. Som lågpriskedja har vi en viktig funktion att fylla för kunder som vill e-handla men som inte är beredda att betala orimligt mycket, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.
Kunderna kommer att kunna handla varor ur Willys sortiment, till samma priser som i butikerna. Kedjan kommer att erbjuda både hemleverans och upphämtning av de färdigpackade kassarna i butik.
Man satsar framförallt på det senare alternativet och har tagit fram speciella upphämtningsstationer i anslutning till butikerna där man snabbt och smidigt kan hämta sina kassar efter att ha klickat hem det man vill ha och betalat på nätet. Kunden parkerar i direkt anslutning till stationen och hämtar sina kassar ur skåp, som öppnas med en kod.
Inledningsvis erbjuds e-handel i tre butiker: Kungsbacka söder om Göteborg och Rissne samt Länna i Stockholm. Efter test och utvärdering är intentionen är att expandera till fler områden och fler butiker, med inriktning på större städer.