Drygt 200 företag och handlare har anmält sig till Business Region Göteborgs digitala workshop för att bli bättre på e-handel, sociala medier och digital marknadsföring under julhandeln.
Intresset för workshopen har varit stort och fler kommuner i Göteborgsregionen har hört av av sig med önskemål om liknande utbildningar.
Kan vara stort projekt
– Personligen tycker jag att det är fantastiskt roligt att vi på Business Region Göteborg tillsammans med näringslivsansvariga i regionen hittat en lösning som välkomnas av så många, säger Jessica Jincén kommunikationsansvarig på Business Region Göteborg.
Att bygga upp en webbutik från grunden är ett stort projekt som kräver resurser och tid.
− De flesta företagare har redan en Facebooksida eller ett Instagramkonto. Men man vet inte att man snabbt och helt kostnadsfritt kan använda sig av dessa för att nå sina målgrupper och lokala marknader, säger Jessica Jincén.
Använda förtroendekapital
Onlinehandel bygger bland annat på god tillgänglighet, marknadsföring och att kunden känner tillit. För en nystartad webbutik tar det tid att bygga upp detta.
− Men genom att använda sociala medier som plattform för sin försäljning kan man använda sig av deras redan uppbyggda förtroendekapital, säger Jessica Jincén.