Yvonne Magnusson blir ny VD för K-rauta och Onninens svenska verksamhet från och med 27 mars. Hon har tidigare verkat som VD för Cervera samt som dotterbolagschef för Villeroy & Bochs nordiska och baltiska verksamhet.
Rekryteringen av Yvonne Magnusson är, enligt ett pressmeddelande, ett steg i K-rautas och Onninens satsning på tillväxt och ökad lönsamhet i Sverige. Det ska ske genom en gemensam organisation för bygg- och teknisk handel som servar kunderna genom två varumärken – K-rauta och Onninen.
Erfarenheter som passar strategin
– Yvonnes erfarenhet av att skapa lönsamhet i olika typer av verksamheter tillsammans med hennes ledarskapsförmåga är precis vad vi behöver för att implementera vår nya tillväxtstrategi, säger Tommi Kasurinen, Senior Vice President, K Group bygg- och teknisk handel.
Ska säkerställa en anpassning
– Hela min yrkeskarriär har jag arbetat med att leda i förändring. För att vi ska vara relevanta för våra kunder, behöver vi säkerställa att vi anpassar vår verksamhet för att kunna möta nya utmaningar och förväntningar, säger Yvonne Magnusson.
Kompletterar varandra
När Kesko förvärvade Onninen var det med ambitionen att ta fram ett nytt helhetserbjudande bestående av produkter och tjänster inom byggnation, el- och VVS. Tanken är att de båda varumärkenas expertis inom respektive område ska komma kunderna till nytta genom förbättrad service, både genom utbud och kunskap.